Broccoli_bunches

Broccoli Geneest & Verjongt!

Broccoli maakt je jonger [abstract van www.hln.be ]
Broccoli staat bekend om zijn vele goede eigenschappen zoals het voorkomen van kanker en versterken van het immuunsysteem. Volgens nieuw Amerikaans onderzoek vertraagt deze groente ook de effecten van het verouderingsproces.Broccoli bevat de chemische stof sulforafaan. Onderzoekers ontdekten recent dat deze stof anti-oxidanten en enzymen in immuuncellen activeert. Dit proces voorkomt dat vrije radicalen cellen beschadigen.
Beschadigde cellen worden als de belangrijkste oorzaak van verouderen gezien. Ze leiden tot ouderdomsziekten als verstopte slagaders, reuma, suikerziekte en een zwakker immuunsysteem. Vrije radicalen ontstaan door normale lichaamsprocessen als de omzetting van voedsel in energie.
http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-Eten/article/detail/201243/2008/03/10/Broccoli-maakt-je-jonger.dhtml

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/images/broccgif.gifBroccoli, voeding en geneeskracht! [abstract vanwww.gezondheid.infoblog.be]
Broccoli is de koning van de kruisbloemige groenten, en heeft meer beschermende kwaliteiten dan eender welke andere koolsoort. Broccoli is rijk aan praktisch elke vitamine die je kan denken: A, B�s, C, E en K. De enige vitamines die in broccoli ontbreken is D (die door het lichaam aangemaakt wordt onder invloed van zonlicht) en B12 (die alleen door bacteri�n aangemaakt wordt). Behalve deze bevat broccoli alles, zowel de macromineralen als calcium, magnesium en kalium, evenals de sporenelementen zink, ijzer, koper…..
http://gezondheid.infoblog.be/gezonde_voeding/broccoli_voeding_en_geneeskracht

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/images/broccgif.gifKankerbestrijdende groenten [abstract van www.bonduelle.nl]
Broccoli, die veel geroemde groente, heeft zijn reputatie voor een deel te danken aan een bijzondere ziektebestrijdende stof die erin voorkomt: sulforafaan. Uit onderzoek is nu gebleken dat sulforafaan een n�g gunstiger werking heeft dan werd aangenomen. De stof blijkt meer kankerbestrijdende eigenschappen te hebben, effectief te zijn bij het voorkomen van maagzweren en wellicht de kans op hartklachten te kunnen verkleinen. Dat is bijzonder goed nieuws voor liefhebbers van groentekiemen: een kleine 30 gram broccolischeuten bevat tot vijftig keer meer sulforafaan dan de hele groente.
Reden genoeg dus om broccoli en verwante kruisbloemige groenten te eten – zoals spruitjes, kool, bloemkool en boerenkool – en daarnaast de kiemen van broccoli en bloemkool. Al deze voedingsmiddelen bevatten veel sulforafaan, en bovendien b�tacaroteen en vitamine C…..
http://www.bonduelle.nl/BonduelleActueel/nieuws.html

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/images/broccgif.gifBroccoli tegen maagzweer en darmkanker    [abstract vanwww.gezondheid.be]
Onderzoekers melden dat sulforafaan, een stof die van nature in hoge concentratie voorkomt in broccoli en in broccolischeuten, een krachtig effect heeft tegen de bacterie Helicobacter pilori die verantwoordelijk wordt geacht voor een groot deel van de maagzweren en de maagkankers. Voorlopig is dit effect alleen aangetoond in het laboratorium met gezuiverd sulforafaan, maar de onderzoekers doen verder. Ze hopen eenzelfde effect te kunnen aantonen met een normaal dieet waaraan broccoli wordt toegevoegd……
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=1096

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/images/broccgif.gifBroccoli: de lieveling van de blaas!  [abstract van www.e-gezondheid.be]
Bepaalde bestanddelen in broccoli zouden blaaskanker kunnen voorkomen of het verloop ervan kunnen vertragen. Broccoli hoort dus eveneens thuis in het rijtje �pharmafoods� of geneeskrachtige voedingsproducten. Twee of meer porties broccoli per week eten, vermindert het risico op blaaskanker met 44 %. Bovendien is gebleken dat blaaskanker minder voorkomt bij bevolkingsgroepen (onder meer in Azi� die veel kool eten in al zijn vormen) die veel koolsoorten eten
Ook al zijn jonge broccolischeuten het rijkst aan glucosinolaten, ook rijpe broccoliroosjes zijn zeer gezond. Ook andere kruisbloemigen, zoals kool, bloemkool en spruitjes, bevatten anticancerigene bestanddelen.
http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschrift_gezondheid/voeding_afslanking/901-art.htm

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/images/broccgif.gifKool eten vermindert risico op longkanker [abstract vanwww.gezondheid.infoblog.be]
Volgens een studie verlaagt het eten van koolachtige groenten zoals groene kool, broccoli en spruitjes het risico op longkanker. Isothiocyanaat is het beschermende bestanddeel dat het risico op longkanker doet afnemen. Een 70 procent van de mensen zou er goed aan doen om minstens 1 keer per week deze groenten in zijn dieet te voorzien. Door regelmatig groene kool, broccoli en spruitjes te eten kunnen rokers dit risico weliswaar beperken maar stoppen met roken is enige manier om het risico echt te beperken…..
http://gezondheid.infoblog.be/kool_eten_vermindert_risico_op_longkanker

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/images/broccgif.gifBroccoli helpt het geheugen [abstract van www.hln.be]
Enkele groentesoorten, en vooral broccoli, zijn goed voor het geheugen. Onder meer broccoli, aardappelen, radijsjes, sinaasappels en appels bevatten stoffen die hetzelfde effect hebben tegen de ziekte Alzheimer als de medicijnen die worden gebruikt om de ziekte tegen te gaan. Het is niet bewezen dat het eten van de groenten de ziekte bestrijdt, wel dat het regelmatig broccoli eten de hersenen minder snel kan doen aftakelen.

0 comments